ΕΚ ΤΩΝ ΕΣΩ

Πολλοί παλαιότεροι σε αυτή τη σχολή (5ο έτος και βάλε..) ίσως θυμούνται αφίσες παράταξης στη σχολή μας οι οποίες ανέφεραν το επίτευγμα της παράταξης αυτής, το οποίο ήταν η αναγνώριση του πτυχίου μας ως Master Tι είναι, βέβαια, το Master θα μου πείτε… Ο σκοπός αυτού του κειμένου δεν είναι ο προσδιορισμός του Master. Όμως, για να μπορέσει να κυλήσει το θέμα, θα κάνουμε μια μικρή παραδοχή, ελπίζοντας ότι θα επικυρωθεί ή θα αναιρεθεί κατά την διάρκεια της ανάγνωσης αυτού του κειμένου και των όποιων σχολίων γίνουν επ’αυτού. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε ότι είναι τίτλος πιστοποίησης παρακολούθησης σπουδών σε αντικείμενο εξειδικευμένου χαρακτήρα…

Ας ξαναγυρίσουμε, λοιπόν, εκεί που λέγαμε για την αναγνώριση του πτυχίου μας ως μάστερ. Η προβεβλημένη αυτή εξίσωση του πτυχίου μας ως Master μπορεί να κάνει τους αρμόδιους παραταξιακούς παράγοντες υπερήφανους, αλλά δεν εφαρμόσθηκε ποτέ στην πράξη. Χαρακτηριστικό της κοροϊδίας αυτής είναι οι κλαδικές συμβάσεις των μηχανικών, στις οποίες ορίζεται ένας Α μισθός για το 5ες πτυχίο πολυτεχνείου και για τους κατόχους μάστερ ορίζεται επιπλέον επίδομα. Άρα, το κράτος δεν θεωρεί το 5ες πτυχίο του πολυτεχνείου μάστερ και οι μηχανικοί άμεσα ή έμμεσα το αποδέχονται κάτι τέτοιο. Δευτερον,δεν έχει οριστεί ξεχωριστό επίδομα για τον κάτοχο του μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης (ΜΔΕ-όπως ονομάζονται οι τίτλοι σπουδών των μεταπτυχιακών που δίδονται από ελληνικά πανεπιστήμια ή ΔΠΜΣ –διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών). Αναπόφευκτα ο κάτοχος αυτού υποβιβάζεται στην κατηγορία του κατόχου μάστερ. Άρα το θέμα είναι μια απάτη.

 

Όλη αυτή η βαβούρα δεν γίνεται για να δούμε ποιος έχει το καλύτερο πτυχίο μέσα στο πολυτεχνείο. Έχει να κάνει με την επαγγελματική μας ισχύ στον ευρωπαϊκό χώρο κατ’αρχήν και στον παγκόσμιο κατ’επέκταση. Είναι σίγουρο ότι ακόμα και αν υπήρχε ισοτιμία των πτυχίων μας με το μάστερ, για εσωτερική κατανάλωση, αυτό θα οδηγούσε την μείωση της οικονομικής ανταπόδοσης του μάστερ προς τα κάτω. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να έχουμε την δυνατότητα της σύγκρισης στα ίσια με τους ανταγωνιστές μας στον εκτός της Ελλάδος χώρο. Δε γίνεται η παγκοσμιοποιήση να χτυπάει-γκρεμίζει όλες τις πόρτες εκτός από τις δικές μας!

Ένα καλό παράδειγμα εθνικής πυγμής και εξασφάλισης που ίσως θα έπρεπε να ακολουθήσουμε, εάν μας ενδιαφέρει η εξασφάλιση των αποφοίτων μας, θα ήταν το σύστημα της Γερμανίας. Πέρα από τα πανεπιστήμια, υπάρχουν και τα Fachhochschule, τα οποία μπορούν να συγκριθούν με το επίπεδο των Τ.Ε.Ι.. Αυτό, όμως, που κάνει τη Γερμανία να διαφέρει είναι ότι αναγνωρίζει ότι το εκπαιδευτικό της σύστημα στην ανώτατη εκπαίδευση διαφέρει από το αντίστοιχο αγγλοσαξονικό και κάνει κάτι για αυτό. Η Γερμανία ακολουθεί το πρώτυπο του αντίστοιχου ηπειρωτικού (continental) πανεπιστημίου. Τα αγγλόφωνα πανεπιστήμια ακολουθούν το αγγλοσαξονικό . Και επειδή καμία πλευρά δεν έχει την διάθεση να κάνει ουσιαστικές συγκρίσεις μεταξύ των πτυχίων που απονέμει, έτσι ώστε να αποφύγει την οποιαδήποτε υποβάθμιση του συστήματός της,  αμφότερες αναγνωρίζουν τα μέγιστα για τα πτυχία τους.Συγκεκριμένα, η Γερμανία αναγνωρίζει τα πτυχία από τα Fachhochschule εσωτερικά ως πτυχίο Τ.Ε.Ι. και εξωτερικά, όταν ένας απόφοιτός τους πρέπει να δουλέψει στο εξωτερικό, τους δίνει το δικαίωμα να θεωρούνται πανεπιστημιακά πτυχία. Αντί, λοιπόν, να κάνουμε και εμείς το ίδιο, προστατεύοντας τα δικά μας πτυχία (ακολουθούμε εκπαιδευτικό σύστημα σαν της Γερμανίας), δηλώνουμε υποτέλεια στα ξένα πτυχία, υποβαθμίζοντας τα δικά μας. Ποιος νοήμονας θα το έκανε αυτό στη χώρα του;

 

Και λέω…ποιοι ωφελούνται από αυτή την κατάσταση; Πρώτοι και καλύτεροι εννοείται πως είναι οι εταιρείες. Ίδιες γνώσεις με τους άλλους (αν όχι ανώτερες) και λιγότερα εργασιακά δικαιώματα. Αλλά κακά τα ψέμματα,όσο το βλέπουμε από την πλευρά του εργαζόμενου, είναι λογικό να έχουμε αντικρουόμενα συμφέροντα…Δεν περιμένουμε να προχωράμε χεράκι-χεράκι με τις εταιρείες.

 

Δεύτεροι θεωρώ ότι ωφελούνται οι όποιοι πολιτικοί παράγοντες που φροντίζουν για τις λήψεις αποφάσεων στην Ελλάδα, εκτός πανεπιστημίου. Αυτοί εξυπηρετούν τα συμφέροντα των εταιρειών σε κάποιες περιπτώσεις και εξωτερικά συμφέροντα σε κάποιες άλλες. Κατά κανόνα όμως και τα δύο.

 

Το παράλογο βέβαια είναι ότι κινούνται αρνητικά για εμάς κάποιοι, οι οποίοι υποτίθεται λειτουργούν για το καλό μας. Ο νους σας είναι λογικό να πάει στις παρατάξεις… με την έννοια ότι δεν κάνουν αυτά που υποτίθεται θα έπρεπε να κάνουν. Αλλά όλοι μας (οι εξωπαραταξιακοί) λίγο πολύ ξέρουμε το λόγο ύπαρξης των παρατάξεων. Η κοροϊδία περί αναγνώρισης του πτυχίου μας ως ισότιμου με το αγγλοσαξονικό μάστερ από κάποιους και η αδράνεια από κάποιους άλλους δεν αφήνει τίποτα κρυφό περί ρόλων. Δεν κρύβεται η άμεση συνέχεια του ρόλου των εξωπανεπιστημιακών κέντρων λήψης αποφάσεων μέσα στο πανεπιστήμιο.

 

Για το τέλος αφήνω αυτό που με έσπρωξε να ξεκινήσω αυτό το κείμενο. Έχοντας κάνει αρκετές συζητήσεις με διδάσκοντες της σχολής μας, έχω παρατηρήσει ότι όταν αναφέρονται στις σπουδές που είχαν κάνει στο εξωτερικό, αναφέρονται σα να είναι το υπέρτατο αγαθό… σα να πήραν όλη τη γνώση του κόσμου μαζεμένη. Παραδείγματος χάρη, μια συζήτηση με καθηγητή, ο οποίος μάλιστα μελετούσε το θέμα ισότητας και διάρθωσης των σπουδών μας σε σχέση με αντίστοιχα ξένα. Ενώ εγώ υποστήριζα ότι η κατεύθυνσή μας με τις κατάλληλες επιλογές μαθημάτων αποτελεί μια ισχυρή εξειδίκευση, αυτός το αρνήθηκε κατηγορηματικά, σημειώνοντας ότι το επίπεδο του μάστερ είναι μακράν ανώτερο από το πτυχίο μας. Βέβαια, θα μου πείτε ότι άμα δεν φροντίσεις το σπίτι σου, θα πέσει και θα σε πλακώσει. Αυτό, λοιπόν, κάνει και αυτός και τόσοι άλλοι καθηγητές όταν έρχεται το δίλλημα περί σύγκρισης επιπέδου σπουδών μεταξύ των πτυχίων μας και των πτυχίων τους…

 

Αυτή η συζήτηση αποτέλεσε ερέθισμα για να μελετήσω περισσότερο το θέμα. Κάνοντας μια γρήγορη σύγκριση του προγράμματος σπουδών μας με τα αντίστοιχα μάστερ (γεωτεχνικών) σε δύο καλά πανεπιστήμια, διαπίστωσα ότι οι διαφορές είναι ελάχιστες… Άμα θεωρήσουμε ότι δεν υστερούμε σε μυαλά από θέμα φοιτητών, δεν υστερούμε από θέμα υπολογιστών (απλά ελάχιστοι φοιτητές τους δουλεύουν), δεν υστερούμε από θέμα βιβλίων (οι βιβλιοθήκες μας έχουν αρκετό υλικό), τότε τι μας μένει; Οι αγαπημένοι μας καθηγητές… οι οποίοι, για να αποδείξουμε ότι το πτυχίο μας είναι κατώτερο του μάστερ, πρέπει να παραδεχτούμε ότι ή είναι πανάχρηστοι (πράγμα το οποίο δεν μπορούμε να πούμε ότι ισχύει) ή από διδασκαλία πάσχουν τραγικά και θα μπορούσαν και καλύτερα (αυτό το παρατήρησα κάνοντας συγκρίσεις με το πρόγραμμα, τη διάρθρωση και το υλικό μαθημάτων με το αντίστοιχο υλικό από πανεπιστήμιο του εξωτερικού-πράγματα που άμεσα επηρεάζει ο διδάσκοντας)… ή θα πρέπει να αναιρέσουμε την αρχική παραδοχή, ότι δηλαδή είμαστε κατώτεροι από τα αντίστοιχα αγγλοσαξονικά πτυχία. Άρα, γιατί οι καθηγητές μας επιμένουν ότι είμαστε κατώτεροι;

 

Δε θα έπρεπε αυτοί οι άνθρωποι να νοιάζονται περισσότερο από εμάς για την εδραίωση του πτυχίου μας στον ευρωπαϊκό τουλάχιστον χώρο, καθώς πέρα από συνάδελφοί τους, είμαστε και καθρέπτες της δουλειάς τους! Θα έπρεπε να νοιάζονται! Μήπως, όμως, κάτι τέτοιο δε γίνεται, γιατί πολύ απλά δεν μας θεωρούν ίσους…; Και μήπως πιο πολύ τους νοιάζει να υποστηρίξουν τη συντεχνεία τους (κάτοχοι «ανώτερων» διπλωμάτων) παρά το ίδρυμα που τους δημιούργησε και τους ανθρώπους οι οποίοι έχουν εμπιστευτεί το μέλλον τους σε αυτούς, εμάς δηλαδή τους φοιτητές; Ή μήπως,στην τελική απλά θέλουν να αποκρύψουν ότι είναι κατώτεροι των περιστάσεων εκπαιδευτικά για αυτό που χρειαζόμαστε ως εκπαιδευτικό ίδρυμα; Μήπως θα έπρεπε να σκεφτούμε ότι είναι πολύ πιθανόν να μην είναι μαζί μας στον αγώνα για τη βελτίωση του πτυχίου μας;

Και τέλος… μήπως οι μεγαλύτεροι εχθροί προς το πτυχίο μας είναι… οι ίδιοι μας οι εαυτοί;

Ένα Σχόλιο

  1. Απλά να συμπληρώσω κάτι που έμαθα πρόσφατα.Ο Νικος Γερόλυμος είναι από φέτος λέκτορας στην σχολή μας.Αυτό είναι πολύ σημαντικό,καθώς ο κ.Γερόλυμος έχει κάνει όλες του τις σπουδές στην Ελλάδα.Προσωπικά δεν ξέρω κάποιον άλλο να διδάσκει στη σχολή μας που να έχει κάνει και μεταπτυχιακό και διδακτορικό στη σχολή μας.Οι περισσότεροι ,αν όχι όλοι, είναι του εξωτερικού.Του εύχομαι καλή σταδιοδρομία.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: